Dieta Specific Carbohydrate Diet

Dieta SCD opiera się na eleminacji złożonych węglowodanów czyli cukrów. Nie dotyczy to jednak wyłącznie cukru w postaci jaką znamy z cukierniczki. Wyeliminowane są także skrobia czyli ziemniaki i zboża (mąka) - co powoduje (u mnie spowodowało) pewne zamieszanie. Cukier można odstawić, ale kanapki? Jedyne co SCD proponuje w tym zakresie to mąka migdałowa. Można z niej upiec chleb i w dalszym ciągu zajadać się kanapkami. Dużo łatwiejsze wydaje mi się odstawienie ziemniaków/ryżu/frytek - można jeść mięso z sałatkami.....

Dieta SCD ma jedną ogólną zasadę o której napisałem wyżej,  w celu uproszczenia wyboru potraw poniżej przedstawiłem zestawienie produktów zabronionych oraz dozwolonych.

 

Produkty zabronione

Cukier: Nie wolno jeść cukru, melasy, fruktozy, syropów ani żadnego innego przetworzonego cukru

Warzywa: nie wolno jeść żadnych warzyw z puszki gdyż zawierają nieznane dodatki (na przykład cukier)

Zboża: nie wolno jeść żadnych zbóż i ich produktów (mąki i chleba); kukurydzy, zbóż, ryżu; warzyw strączkowych i ziemniaków

Mięso: nie wolno jeść żadnych mięs z puszki, wędlin, mięs przetworzonych, czyli wszystkich z dodatkami zawierającymi złożone węglowodany.

Nabiał: nie wolno pić mleka (dodawać do potraw), czekolady, serów ricotta, mozzarella, twarogu wiejskiego (farmerskiego), sera smarowanego, sera feta, jogurtów komercyjnych, śmietany.

Inne: nie wolno jeść chleba, makaronu, majonezu komercyjnego, lodów, cukierków, czekolady, margaryny, komercyjnego ketchupu, używać proszku do pieczenia, komercyjnych mieszanek orzechowych .

Produkty dozwolone

Cukier: miód.

Warzywa: większość warzyw świeżych, mrożonych, surowych i gotowanych: brokuły, brukselka, kapusta, sałata, marchewka, ogórek, cukinie, pieprz, czosnek, grzyby, cebula

Mięsa: Wszystkie mięsa nieprzetworzone: wieprzowina, wołowina, drób, ryby, baranina, króliki, małże, jajka.

Nabiał: Wszystkie naturalne sery: cheddar, colby, swiss, havarti, suchy biały pełny twaróg, domowy jogurt fermentowany przez minimum 24h

Owoce: avocado, jabłka, pomidory, oliwki, brzoskwinie, banany, kokos, jagody, truskawki, maliny, borówki, wiśnie, czereśnie, owoce cytrusowe, morele, gruszki, grejpfruty; orzechy, migdały

Inne: olej z oliwek, kokosa, słaba herbata, słaba kawa, żelatyna, musztarda, ocet, sacharyna, soki bez dodatków